Bieganie dla laika - praktyczne tipy

W poprzednim artykule: "Jak zacząć biegać" odpowiedzieliśmy sobie na podstawowe pytania, przed którymi staje początkujący biegacz. Wiemy już od czego trzeba zacząć, na co zwrócić uwagę, żeby nasze bieganie było bezpieczne, dobre jakościowo i nie stało się pojedynczym zrywem. Na podstawie często zadawanych przez Was pytań, przygotowałem dziś, zestaw praktycznych wskazówek biegowych, które mogą Wam się przydać w treningu.


Jaki powinienem mieć cel biegowy na początku?

Najpierw, przyzwyczaj swoje ciało do nowego ruchu, jakim jest bieganie. Nie narzucaj sobie od początku wygórowanych celów. Spróbuj złapać zajawkę do biegania, spróbuj je polubić, bo naprawdę da się! Powoli Twój kilometraż będzie się zwiększał i zaczniesz myśleć o konkretnych dystansach, ale daj sobie na to czas. Wszystko zależy od sposobu myślenia.



Jakiego sprzętu potrzebuję?

Ważne będą wygodne buty. Nie mogą być zbyt małe i obcierać. Twoja stopa powinna mieć trochę luzu, bo podczas biegu nieco puchnie. Z racji tego, że zazwyczaj biegamy po ubitych lub twardych nawierzchniach, warto zaopatrzyć się w buty z podbiciem, które będą nam amortyzować i chronić stopę. I naprawdę nie musi to być najnowszy model za milion pięćset. Jeśli zaczynasz biegać i Twoje dystanse nie będą póki co zbyt duże, bez problemu znajdziesz buty za 100-150 zł. Strój - zwykłe spodenki i koszulka, czy bluza i dres w chłodniejsze dni - bez fajerkwerków, ma być wygodnie i już.



Zegarki do biegania, opaski

Czy potrzebujesz profesjonalny zegarek lub opaskę? Na pewno nie zaszkodzi mieć. Dzięki temu możesz na bieżąco kontrolować, ile przebiegłeś, jakie masz tempo, czy ile wynosi Twoje tętno. Nie jest to jednak żaden mus. Równie dobrze możesz użyć telefonu i jakiejś apki, która będzie Cię śledzić, albo w domu na Google Maps ułożyć sobie trasę. Są to fajne, wygodne gadżety, ale nie myśl, że bez nich nie da się biegać.



Po jakiej nawierzchni biegać?

A po jakiej masz możliwość? Po takiej biegaj. Możesz pobiec do parku czy na łąkę? Śmiało, na pewno będzie przyjemniej. Ale nie przejmuj się szczególnie podłożem. Jeśli będziesz mieć dobre buty, to ochronią Ci stopę. Na jakiej nawierzchni byśmy nie biegali, główne znaczenie ma technika biegowa, a nie rodzaj obuwia. Nad tym warto popracować.




Jak jeść w okolicy treningu biegowego?

Warto zjeść posiłek o takiej porze, żeby nie przeszkadzał w czasie biegania. Tu sprawa jest bardzo indywidualna. Polecam ok. 2-3 godziny przed rozpoczęciem treningu. Ale sprawdź swój organizm, być może będziesz potrzebował dłuższej przerwy, żeby czuć się komfortowo. Po biegu dobrze jakbyś przyjął posiłek złożony z węglowodanów i białka, żeby uzupełnić straty energii i dać mięśniom pożywkę do wzrostu. O tym, co jeść przed i po treningu, przeczytasz tutaj.



Biegać rano czy wieczorem?

Zupełnie obojętne. Biegaj, jak lubisz, kiedy Ci wygodniej. Jedyne co, to pamiętaj zawsze o rozgrzewce. Każda pora do ruchu jest dobra.



Rozciąganie przed czy po bieganiu?

Rozciąganie wykonaj zawsze w ramach rozgrzewki, czyli przed bieganiem. Po nim, Twoje mięśnie mogą być już mocno zmęczone, więc daj im odpocząć. Jeśli masz możliwość, wygospodaruj 30-60 min rozciągania jako osobną jednostkę treningową, np w inny dzień. A potem regeneracja.



Tych kilka tipów treningowych może nieco pomóc w Waszym bieganiu, zwłaszcza jeśli rozpoczynacie swoją przygodę z takim treningiem. Najtrudniejsze to zacząć.


Później jest coraz fajniej. Serio!


Miłego biegania!


120 wyświetlenia