Jesteś tutaj po raz pierwszy?

Zacznij od kursu dla początkujących

Skalowanie ćwiczeń - co to jest i dlaczego to działa?

Nie ważne czy chcesz do nas dopiero dołączyć, czy jesteś z nami od lat. Każdego dnia może pojawić się taka formuła treningowa lub ćwiczenie, które może stanowić dla Ciebie zbyt duże wyzwanie. Dziś postaram się wyjaśnić, na czym polega skalowanie treningów i dlaczego ma to i dla nas, i dla Ciebie tak ogromne znaczenie.



Kliknij niżej, żeby zejść do konkretnego wątku:


Progresowanie - co to jest?

Progresowanie/Skalowanie

Jak to wygląda w praktyce?

Skalowanie ćwiczeń, a skalowanie treningu


Skalowanie - co to jest?


Skalowanie to inaczej mówiąc dostosowywanie, dopasowywanie, czasem ułatwianie zarówno treningów, jak i ćwiczeń.


Każdy klubowicz jest inny, każdy ma inną sprawność, siłę, wytrzymałość, staż treningowy. Nie możemy wymagać, żeby wszyscy byli w stanie wykonać trening w ten sam sposób, na takim samym obciążeniu, na takiej samej intensywności, wykorzystując te same ćwiczenia. I tu całe na biało, na białym rumaku wjeżdża właśnie - skalowanie.


Dzięki niemu każda osoba w klubie, mimo tego samego treningu, który ją czeka, wykonuje swoje własne, idealnie skrojone na swoje potrzeby i możliwości zadanie.


Skalujemy, żeby dostosować do Ciebie trening, żebyś mógł lub mogła wykorzystać poświęcony czas do maksimum. Żeby wyciągnąć tyle, ile się da. Dzięki temu zrealizujesz szybciej swoje cele. “Przy okazji” nie złapiesz niepotrzebnej kontuzji, nie przeciążysz swojego ciała, ponieważ trening jest funkcjonalny i ćwiczenia będą idealnie do Ciebie dopasowane.


Wersja docelowa
Wersja docelowa
Wersja skalowana
Wersja skalowana

Progresowanie - co to jest?


Progresowanie to z kolei przeciwieństwo skalowania. Jeżeli jesteś osobą z długim stażem treningowym, masz dobrze opanowaną technikę ćwiczeń, jesteś sprawny/a, to potrzebujesz większych bodźców treningowych. I tu na drugim rumaku, pojawia się właśnie progresowanie, czyli utrudnienie pewnych elementów, zwiększenie intensywności, ciężaru, czy wykorzystanie bardziej skomplikowanego technicznie ćwiczenia.


Jeśli chcesz realizować swoje cele, jakie by one nie były, musisz wykonywać trening, który będzie Cię angażował, który nie będzie dla Ciebie spacerkiem. Przecież nie idziesz na trening po to, żeby się nudzić. Potrzebujesz wyzwań. I dzięki progresowaniu intensywności, ciężaru, stopnia zaawansowanie ćwiczeń - właśnie to robisz.


Progresowanie/Skalowanie


Czy te dwa elementy da się pogodzić i to na jednym treningu, dodatkowo! - w grupie kilkunastu osób? To wymaga poznania każdego Klubowicza, jego obserwacji i ogromnego zaangażowania trenera. Dlatego uważam, że to może zrobić tylko wyjątkowy trener. Ale tak, da się i to robimy. Dzięki temu możemy powiedzieć, że trening w Hardym jest dla każdego. A jeśli potrzebujesz upewnić się, sprawdź czy treningi w Hardym są dla Ciebie.


Jak to wygląda w praktyce?


Przykładów skalowania jest milion pięćset. Podam Ci dwa, które w prosty sposób pozwolą zrozumieć na czym to dokładnie polega.



1. Trening siłowy.

Do wykonania mamy: 6x podciąganie na drążku

"Nie mam siły, żeby podciągnąć się choć raz na drążku"

Potrzebujemy skalowania: podciągasz się w asyście gumy oporowej lub pracujesz na kółkach gimnastycznych.

"6 powtórzeń idzie mi lekko".

Potrzebujemy progresowania: podciągasz się z dodatkowym obciążeniem.



2. Trening kondycyjny.

Do wykonania mamy: 15 burpee w rundzie

"Nie potrafię zrobić tyle burpee na raz".

Potrzebujemy skalowania: wykonaj 8 burpee, zamiast 15 lub wykonaj mniej wymagającą wersję: half burpee

"15 burpee to dla mnie pestka".

Potrzebujemy progresowania: spróbuj wykonać 20 powtórzeń i zrobić to w jak najkrótszym czasie.



Skalowanie ćwiczeń, a skalowanie treningu.


Jak widzicie, możemy zamieniać każde pojedyncze ćwiczenie. Ale bierzemy też pod uwagę zamysł treningu, dopasowujemy stopień intensywności, ilość powtórzeń, ciężar, czas wykonania danego ćwiczenia.


Koniec końców często okazuje się, że 15 osób na tym samym treningu wykonuje 15 różnych treningów. Ale 15 idealnie dopasowanych do danej osoby treningów, które angażują, spełniają swoją rolę i przybliżają do realizacji wyznaczonych celów.


I ot cała filozofia!


Autor: Paweł Mieszkalski

77 wyświetleń

Powiązane posty

Zobacz wszystkie

Jesteś tutaj po raz pierwszy?

Zacznij od kursu dla początkujących