top of page

Jesteś tutaj po raz pierwszy?

Zacznij od kursu wprowadzającego

Jak wrócić do formy po wakacjach? Poznaj 6 tipów od ekspertów

Zaktualizowano: 20 wrz 2023

Okres wakacyjny nie zawsze sprzyja realizacji naszych celów treningowych. Zwłaszcza jeżeli przerwa trwa od wakacji, ale tych poprzednich. Niezależnie od tego, czy są to 2 tygodnie laby, czy też 2 lata, dobrze jest wrócić do aktywności fizycznej z głową. Terapia szokowa nie zadziała.

Trening. Hardy. Wyższa Forma. Siłownia. Wrocław. Pierwsze treningi po dłuższej przerwie

TIP nr 1

Nic na HURA!


Niezależnie od tego, czy Twoja przerwa od ruchu trwała dwa tygodnie, czy też rok, to ile byś nie odpoczywał/a od treningu, powrót na siłownię trzeba zaplanować. Im przerwa jest dłuższa, tym trudniej jest się zebrać i pójść na pierwszy trening.


Do pierwszego treningu należy podejść z pewną rezerwą. Narzucając zbyt mocne tempo, zbyt dużą intensywność i ciężar, możemy przeszacować swoje możliwości. Zakwasy mogą sprawić, że odechce Ci się jakiegokolwiek ruchu, skoro wstanie z łóżka uniemożliwia Ci ogromny ból, bo całe ciało płonie. Kiedyś te zakwasy przejdą - pewnie, że tak, ale te kilka dni to dramat. Przez zbyt intensywne treningi może pojawić się przeciążenie, które doprowadzi do kontuzji, a ta z kolei do kolejnych przerw i tak właśnie koło się zamknie.


Słuchaj swojego ciała i nie przemęczaj go. Bądź dla siebie wymagający/a, ale też wyrozumiały/a. Daj sobie czas, wybierz odpowiedni plan treningowy i małymi krokami dąż do osiągnięcia tego, co zaplanowałeś/aś.



TIP nr 2

Zacznij od początku i od podstaw


Ostatni czas raczej nie pomagał w utrzymaniu rutyny treningowej. Najważniejsze jest to, że postanowiłeś/aś coś z tym zrobić i po krótkiej, czy też długiej przerwie chcesz wrócić do aktywności fizycznej. Z treningiem jest zupełnie tak, jak z nauką. Od zawsze mama powtarzała:

Ucz się regularnie, a nie na ostatnią chwilę!

I dobrze byłoby podobnie podejść do treningu. Mimo że ciało sporo pamięta, to pewne ćwiczenia czy wzorce ruchowe mogły się trochę „zakurzyć”. Sugeruję wówczas zacząć od początku. Przypomnieć sobie podstawy i sukcesywnie odbudowywać wiedzę i formę. Trwający miesiąc kurs wprowadzający pozwoli Ci wrócić do formy od podstaw. Ogrom treningowej wiedzy teoretycznej i praktycznej pozwolą Ci cieszyć się treningiem na nowo.


TIP nr 3

Zachęć znajomych do ruchu


Wiem, że powinienem/am, wiem, że warto i to dla mojego zdrowia i lepszego samopoczucia. Mija jednak kolejny tydzień, a ja dalej siedzę na kanapie, oglądając Netflixa. Jeśli motywacja wewnętrzna już sobie nie radzi i nasz leń zwycięża, to trzeba jej poszukać, a okazuje się, że wcale nie tak daleko. Na pewno znajomy czy znajoma mają podobne rozterki jak Ty. A we dwójkę czy nawet trójkę to już zupełnie inna rozmowa. Gdy już pojawisz się na treningu, zobaczysz, ile daje trening w grupie. Już nie jedna, czy dwie, ale kilkanaście osób będzie Cię motywować do działania i pomoże Ci zrealizować Twój cel sportowy.


Trening personalny w grupie. Czy to możliwe? Sprawdź tutaj
Trening. Hardy. Wyższa Forma. Siłownia. Wrocław. Full body workout w procesie kształtowania sylwetki

TIP nr 4

Wróć do regularnej aktywności fizycznej z ekspertami


Postanowiłeś/aś! Wracam po dłuższej przerwie - najtrudniejsze za Tobą. A tym, co dalej, absolutnie się nie przejmuj. Przyjdź do nas na pierwszy trening, a my zajmiemy się już resztą. Oczywiście nikt nie zrobi za Ciebie przysiadu czy pompki, nikt nie przerzuci kilogramów na sztandze. Ale za to zaangażowany trener zaopiekuje się Tobą, dokładnie wyjaśni, co robić, jak robić i co ważne - po co to robić! Powrót do regularnej aktywności fizycznej nie musi być wcale taki straszny.


Jeżeli nie masz czasu albo po prostu brakuje Ci wiedzy i doświadczenia w kwestiach treningowych, to najlepiej oddać się w ręce doświadczonego trenera. Już 45 minut treningu opartego na odpowiednim planie treningowym będzie dla Ciebie odpoczynkiem psychicznym, pozwoli głowie odetchnąć i choć na chwilę przestać myśleć o wszelkich problemach.


TIP nr 5

Skorzystaj z wiedzy Trenera


Nie masz na siebie planu po długiej przerwie, w międzyczasie dopadła Cię kontuzja i chcesz podejść do tematu ruchu kompleksowo? Skorzystaj z wiedzy z Trenera i spytaj go o poradę. On najlepiej wytłumaczy Ci, na co zwrócić uwagę, które treningi wybierać i jak połączyć je z prawidłowym odżywianiem. Dodatkowo wyjaśni, jak powinna wyglądać odpowiednia regeneracja.


Lubisz cyferki i chcesz mieć czarno na białym napisane, czy powrót do formy przebiega według Twoich założeń? Razem z Trenerem sprawdzisz cyklicznie pomiary składu ciała - poziom tkanki tłuszczowej, mięśniowej, nawodnienie i wiele innych za pomocą profesjonalnej wagi Tanita. Dzięki temu porównasz swoje wyniki i będziesz wiedzieć czy to, co robisz, daje efekty.


TIP nr 6

Nie szukaj wymówek. Nie myśl o nich.


Czasu zawsze brakuje. Pomyśl o ruchu, jak o godzinie dla siebie, taka „Święta Godzina”. Jest to czas dla Twojego zdrowia, lepszego samopoczucia i mentalnego odpoczynku. To jeden odcinek serialu czy partyjka w FIFE na konsoli. Tylko że zamiast wirtualnych piłkarzy, to Ty zasuwasz i się męczysz.


Najpierw się spocisz, ale potem podziękujesz. Dobierz porę treningu do Twojego planu dnia:

  • Nie masz czasu po południu, bo dzieciaki, zajęcia dodatkowe, obowiązki? - Przyjdź na zajęcia poranne, 6:20 i 7:10 meldują się w grafiku.

  • Jesteś freelancerem i masz nienormowany czas pracy? - Może 9:00 sprawdzi się w tym wypadku idealnie?

  • Możesz wyjść z domu dopiero wtedy, gdy dzieciaki w łóżku, a obiad na kolejny dzień przygotowany? - 20:40 jest do Twojej dyspozycji.

Pora treningu nie ma żadnego znaczenia. Trenuj, kiedy Ci pasuje, kiedy wolisz, kiedy jest Ci wygodniej połączyć to z innymi obowiązkami. Przy naszym systemie treningowym nie musisz marnować czasu na własne układanie planu, bo my robimy to za Ciebie. Przyjdź i po prostu baw się dobrze.


Sprawdź: 8 powodów, dlaczego nie honorujemy w Hardym benefitów sportowych
Trening. Hardy. Wyższa Forma. Siłownia. Wrocław. Jak zacząć ćwiczyć po dłuższej przerwie?

Podsumowanie


Powroty często są ciężkie. Niezależnie od długości przerwy, potrzeba czasu, dlatego też powinniśmy być wobec siebie i swojego organizmu wyrozumiali. Gdy będziemy wobec siebie zbyt surowi, może doprowadzić to do kolejnej dłuższej przerwy, a tego przecież nie chcemy.


Trener będzie wymagał, ale też zajmie się nami i przypilnuje, żebyśmy nie zrobili sobie krzywdy i postara się, żeby nasz powrót okazał się bezbolesny i możliwie krótki. O motywację zadba zarówno on, jak i też grupa, z którą będziesz wspólnie trenować.


Ty jedynie znajdź godzinę i pozwól nam zająć się resztą. Nie zapominaj jednak, by dostarczać swojemu organizmowi zbilansowaną dietę i zapewniać mu odpowiednią regenerację. Bez tego ani rusz!


Mam nadzieję, że teraz uda Ci się bezboleśnie wrócić do formy. To co, do zobaczenia na treningu? :)


 

Paweł Mieszkalski

Head Coach w Hardy. Wyższa Forma


Head Coach, czyli główny trener w Hardy. Wyższa Forma. Osoba odpowiedzialna za programowanie treningów zgodnie z założeniami systemu treningowego oraz ekspert w szkoleniu i rozwijaniu umiejętności pozostałych trenerów. Specjalista w dziedzinie treningu funkcjonalnego i medycznego.

Powiązane posty

Zobacz wszystkie

Comments


Wyższa Forma w prezencie?

Kup swojemu znajomemu lub znajomej
i trenujcie razem
bottom of page