top of page

Jesteś tutaj po raz pierwszy?

Zacznij od kursu wprowadzającego

Poznaj 11 czynników, jak wybrać miejsce do ćwiczeń

Zaktualizowano: 13 sty 2023

Zaczynam ćwiczyć!” Dobra, ale co dalej? Stoisz w progu mieszkania i zastanawiasz się, w którą stronę pójść. Osiedlowa siłownia w piwnicy, fancy klub fitness czy może box garażowy? Zanim pobiegniesz do przypadkowego miejsca, poznaj 11 czynników, które będą ważne przy wyborze Twojego klubu czy siłowni.

Trening. Hardy. Wyższa Forma. Wrocław. Ćwiczenia. Trenerzy. Miejsce do treningu siłowego.


1. CEL

Czemu chcę trenować? Co skłoniło mnie do tego, że ruszyłem/am się z kanapy? Albo, jeżeli zmieniam klub, to dlaczego tak się dzieje? Warto postawić przed sobą kilka pytań. Czym innym będziesz się kierować przy wyborze klubu, kiedy chcesz schudnąć, a czym innym, gdy planujesz nauczyć się podwójnego salta.


Twój cel w pewnym stopniu będzie determinował to, w jakie miejsce powinieneś/powinnaś udać się w pierwszej kolejności. Ustalenie go pozwoli dobrać klub/ siłownię o takim profilu, który najlepiej umożliwi jego spełnienie.


Jak realizować swoje cele w Hardym? Poznaj 3 warunki

2. LOKALIZACJA

Czy bliskość danego miejsca będzie decydującym czynnikiem przy wyborze nowego klubu sportowego? Może być, ale nie musi. Czasem to, co znajduje się „rzut beretem” od domu nie spełni naszych oczekiwań. Może warto przejechać kilka kilometrów dalej i znaleźć się w idealnie skrojonym dla Ciebie miejscu, o zdecydowanie wyższym poziomie sportowym?


Warto wziąć pod uwagę również to, gdzie pracujesz. Może akurat jakieś fajne miejsce leży na Twojej codziennej trasie „do” i „z” pracy? Czynniki takie jak: korki, przystanki komunikacji miejskiej czy drogi rowerowe również mogą być kluczowe. To wszystko wpływa na czas dojazdu do miejsca docelowego.

3. OFERTA I GRAFIK

Ten punkt nieco łączy się z Twoim celem. Jeżeli już wiesz, co chcesz osiągnąć, to wybierz klub z taką ofertą, która Ci na to pozwoli. Warto jednak przyjrzeć się temu szerzej. Może z czasem okaże się, że zainteresujesz się innym tematem czy postawisz sobie inny cel? Dobrze, jeżeli wtedy klub ma na tyle szeroką ofertę, że będziesz w stanie wybrać coś dla siebie. Z treningu wytrzymałościowego bez problemu przerzucisz się wtedy na trening siłowy czy z treningów indywidualnych na treningi grupowe.


Weź również pod uwagę dostępność godzinową zajęć. Jeżeli decydujesz się na zajęcia grupowe, to sprawdź, czy stałe terminy będą Ci odpowiadać i czy jest ich na tyle dużo, że bez problemu dopasujesz je pod swoje zobowiązania danego dnia. Nie bez powodu będzie także określona ilość miejsca i konkretna liczba osób uczestniczących w treningu. To decyduje zarówno o jakości treningu, ale i Twoim komforcie.


Każdy kiedyś zaczynał. Dobrze więc, gdy masz możliwość skorzystania z programu wprowadzającego, zwłaszcza kiedy jesteś początkujący/a. Idealnie dopasowany do Ciebie poziom pomoże Ci w starcie i ułatwi rozpoczęcie treningów.


Błaha rzecz - zapisy na zajęcia. Czy są łatwe, czy jest dostępna aplikacja, czy jednak za każdym razem masz ochotę rzucić telefonem lub lapkiem o ścianę? Jeżeli spotka Cię to codziennie, to w końcu rzucisz, a szkoda sprzętu.


Jak wygląda Hardy trening krok po kroku? Sprawdź tutaj

4. BEZPIECZEŃSTWO i HIGIENA W KLUBIE

Bo zdrowie jest najważniejsze” - stara prawda ludowa i nieodłączny element każdych życzeń imieninowych. Zwróć więc uwagę, jak klub, do którego się wybierasz, podchodzi do kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną. Dobrze, jeżeli udostępnia środki do dezynfekcji, instruuje jak myć ręce czy wietrzy sale. Czy zwraca uwagę na stan zdrowia uczestników zajęć, czy raczej wpuszcza na salę kogo popadnie? Czy zwraca uwagę na prawidłowe korzystanie ze sprzętów i ich dezynfekcję? A może umożliwia korzystanie z zajęć na świeżym powietrzu?


5. ATMOSFERA

Tego nie sprawdzimy na stronie www czy nawet czytając recenzje. Najlepiej pójść i samemu przekonać się, czy obsługa klubu rzeczywiście jest tak pomocna i uśmiechnięta jak w ulotce i czy tak naprawdę nie woli przeglądać Insta, niż chwilę z Tobą pogadać.


Jeżeli masz codziennie spędzać godzinę w czyimś towarzystwie, to warto, żeby ta godzina była przyjemna. Oceń, czy trener, z którym współpracujesz, oprócz tego, że ma wiedzę i wie, jak ułożyć dla Ciebie indywidualny plan treningowy, jest zwyczajnie w porządku i chętnie się Tobą zaopiekuje. Bo powinien.


Ale nie tylko pracownicy. Weź pod uwagę, z kim będziesz trenował/a. To ma być przyjemność, mimo tego, że się męczysz. Nastawienie i otwartość Klubowiczów ma duże znaczenie. Warto, żebyś czuł/a się wśród nich bezpiecznie i komfortowo, a dodatkowo miał/a dobre samopoczucie.

Trening. Hardy. Wyższa Forma. Ćwiczenia. Źródło motywacji. Sprzęt. Kurs dla początkujących.


6. KLUB

Twój klub to nie tylko sala, na której ćwiczysz. Trzeba jeszcze gdzieś się przebrać i umyć. Mama zawsze mówiła:

Nie wychodź z mokrą głową!

Rację miała - ale czy w klubie są suszarki, żeby doprowadzić się do porządku, np. przed pracą? Albo zamykane szafki? Trzeba mieć swoją kłódkę czy dostanę do niej kluczyk? No i bar. Nie, nie taki, jak właśnie pomyślałeś/aś. Bar, w którym można kupić wodę, banana, szejka czy batona, jak zapomnisz wziąć kanapki z domu. Niby głupoty, ale jednak znacznie ułatwiają codziennie funkcjonowanie.


7. WYPOSAŻENIE KLUBU


Ile serii Ci jeszcze zostało? Mogę dołączyć?

Coponiedziałkowe pytanie na siłowni o ławeczkę. No dobra, zdarza się. Zwróć zatem uwagę na stan, jakość i ilość sprzętu. Czy zajęcia grupowe na pewno są tak przemyślane, że nie ma problemu z jego dostępnością?


Po skończonym treningu dobrze też gdzieś chwilę odpocząć, zamiast od razu gonić do domu. Zwróć uwagę, czy klub posiada takie miejsce, gdzie możesz w gronie znajomych poplotkować o głupotach i „wyczillować się”?


Muszą być też złote klamki, prawda? No nie muszą, ale mogłyby być. Czystość, porządek, fajny wygląd sali czy szatni. To też się liczy. Zwyczajnie przyjemniej trenuje się w zadbanym miejscu, gdzie wszystko jest poukładane i na swoim miejscu.


8. KARNETY

Jakie karnety są dostępne, czy oferują nielimitowaną ilość wejść, a może są to pojedyncze wejściówki? Przemyśl, co bardziej Ci odpowiada i skonfrontuj to z ofertą wybranego klubu. Jeżeli postawiłeś/aś sobie jakiś cel, to weź pod uwagę, czy to, co otrzymujesz w karnecie, jest dla Ciebie wystarczające i czy faktycznie pozwoli Ci go osiągnąć.


9. UMOWA

Nie lubisz podpisywać umów, bo na pewno coś jest napisane drobnym druczkiem, a Tobie po prostu nie chce się tego czytać? Wiem, bo mi też nie. Daj sobie jednak czas, żeby porządnie się z nią zapoznać i przeczytać nie tylko słowo “Umowa” na górze pierwszej strony.


Nie przepadasz także za umowami okresowymi? Wolisz być niezależny/a i mieć miesięczny karnet? Popatrz na to z drugiej strony - jest czerwiec, a Ty chcesz zrobić formę na wakacyjny wyjazd? Naprawdę z przykrością to piszę, ale nie uda się. Na to trzeba czasu - trzy miesiące, pół roku, może nawet rok. Sprawa bardzo indywidualna. Dłuższa umowa (półroczna, roczna) daje Ci taką możliwość.


Oddajesz się w ręce trenera, który w kontrolowany i bezpieczny sposób pomoże Ci zgubić nadmiar tkanki tłuszczowej czy zbudować masę mięśniową (oczywiście, jeżeli to osoba, która zna się na rzeczy). Pamiętaj, że budowanie formy to maraton, a nie szybki, jednorazowy zryw.


Kolejnym plusem długoterminowej umowy jest nic innego jak cena, bo zazwyczaj im umowa dłuższa, tym tańsza. Zwróć także uwag, co się stanie w przypadku urlopu? Czy taka umowa przewiduje zawieszenie? A co, jeżeli złapiesz kontuzję? To bardzo ważne, w jaki sposób klub podchodzi do takich spraw.


Umowa, którą oferuje Ci klub, nie musi dotyczyć tylko zajęć sportowych. Czasami można spotkać się z dodatkowymi szkoleniami, np. szkoleniem dietetycznym czy tak przyziemnym tematem, jak darmowa kawa. Niby nic - ale kawkę wypić miło.


Trening personalny w grupie. Czy to możliwe? Odpowiedź znajdziesz tutaj

10. EKO

Czy Twój klub jest eko? Segreguje odpady, zbiera nakrętki albo skutecznie oszczędza wodę? Wspomnianą wcześniej kawę podaje w plastikowych, czy też papierowych kubkach? Jeżeli jesteś osobą, która zwraca uwagę na takie elementy, zainteresuj się, jak to wygląda w Twoim miejscu ćwiczeń.


11. CENA

Jeżeli dany klub wzbudzi w Tobie zaufanie, a jakość stoi na wysokim poziomie, to warto się nim zainteresować. Zastanów się jeszcze, czy cena, którą oferują, wynika z tego, że jest to wyjątkowe miejsce? Zawsze znajdziesz tańsze alternatywy, ale czy nie stracisz przy tym na jakości?

Trening. Hardy. Wyższa Forma. Ćwiczenia z trenerem. Instruktor. Trening cardio. Ćwiczenia z dodatkowym obciążeniem.


Podsumowanie


Podczas wyboru odpowiedniego miejsca do uprawiania aktywności fizycznej faktycznie jest dużo do przemyślenia. Mam jednak nadzieję, że te 11 wskazówek naprowadzi Cię na dobrą decyzję. Pomoże wybrać miejsce idealne dla Ciebie, w którym będziesz czuł/a się dobrze i komfortowo, a jednocześnie pozwoli osiągnąć Twoje cele treningowe. To w końcu najważniejsze! :)


 

Paweł Mieszkalski

Head Coach w Hardy. Wyższa Forma


Head Coach, czyli główny trener w Hardy. Wyższa Forma. Osoba odpowiedzialna za programowanie treningów zgodnie z założeniami systemu treningowego oraz ekspert w szkoleniu i rozwijaniu umiejętności pozostałych trenerów. Specjalista w dziedzinie treningu funkcjonalnego i medycznego.


Powiązane posty

Zobacz wszystkie

Comentarios


Wyższa Forma w prezencie?

Kup swojemu znajomemu lub znajomej
i trenujcie razem
bottom of page