Jesteś tutaj po raz pierwszy?

Zacznij od kursu dla początkujących

Trening kondycyjny. Co to jest?

Na czym polega trening kondycyjny, jakie przynosi nam korzyści, co to w ogóle oznacza, że robię kondycję? Pewnie nie raz zadawaliście sobie te pytania. Czas znaleźć na nie odpowiedzi.


Co oznacza “trening kondycyjny”


Jest to rodzaj treningu, którego głównym zadaniem jest poprawa wytrzymałości na wysiłek fizyczny, poprawę wydolności układu sercowo-naczyniowego, spalanie kalorii.


Nie tylko tracimy dzięki niemu nadprogramowe kilogramy, ale także wpływamy na lepszą pracę naszego serca oraz płuc. Większość osób uprawiających aktywność fizyczną oczekuje efektów w postaci lepszego wyglądu, sylwetki, ale należy zaznaczyć fakt, że trening kondycyjny to nie tylko lepszy wygląd, ale przede wszystkim poprawa zdrowia.


Podział treningu kondycyjnego


Wyróżniamy dwa rodzaje treningu kondycyjnego:

  • trening tlenowy (aerobowy)

  • beztlenowy (anaerobowy)

Trening kondycyjny, zarówno ten tlenowy jak i beztlenowy przynoszą nam wiele korzyści. Dzięki regularnym treningom kondycyjnym, zwiększa się objętość naszych płuc, a także zwiększa się ilość tlenu dostarczanego z płuc. Co więcej - ilość krwinek czerwonych (erytrocytów) również się zwiększa, a to one są głównie odpowiedzialne za przenoszenie tlenu z płuc do pozostałych tkanek organizmu. Trenując zwiększamy również objętość wyrzutową serca, co prowadzi do szybszego dostarczenia tlenu do mięśni.


Mówiąc bardzo ogólnie, dzięki treningowi kondycyjnemu zyskujemy lepszą pracę serca, a także układu krwionośnego, poprawia się nasza wytrzymałość, zmniejsza się tętno spoczynkowe co ma duże znaczenie zwłaszcza dla osób z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, korzystnie wpływa na układ oddechowy a przy tym wszystkim spala całkiem sporą liczbę kalorii.


Przykładowo:


podczas 45-cio minutowego treningu w Hardym możecie spalić nawet 300-600 kcal (w zależności od wagi, wzrostu i poziomu intensywności). Po zakończonym treningu wytwarzają się w organizmie endorfiny czyli hormon szczęścia, dzięki czemu częściej się uśmiechamy i odczuwamy satysfakcję z wykonanej pracy.


Chcąc rozdzielić nieco sam trening kondycyjny na tlenowy i beztlenowy możemy wyróżnić następujące korzyści:


- przy treningu tlenowym obserwujemy poprawę funkcjonowania naszych mięśni, wysiłek ten jest mniej kontuzjogenny, nie wywołuje stresu organizmu, wzmacnia nasze serce i płuca, spala tłuszcz.


- przy beztlenowym, to między innymi zwiększenie siły mięśni, wzmocnienie kości, poprawa wytrzymałości, zwiększenie metabolizmu, nie potrzebujemy dużo czasu na wykonanie tego treningu.


Poniżej przedstawiam krótkie porównanie treningu aerobowego i anaerobowego.

Trening tlenowy​

Trening beztlenowy

tętno 50%-70% HRmax

80%-90% HRmax

długotrwały, umiarkowany wysiłek

krótki, intensywny wysiłek

energia pochodzi z przemian tlenowych (głównie wolne kwasy tłuszczowe)

energia pochodzi z przemian beztlenowych (głównie glikogen mięśniowy i wątrobowy)

tłuszcz spalany w trakcie wysiłku

tłuszcz spalany po wysiłku

po skończonym treningu metabolizm się nie zmienia

metabolizm przyśpieszony nawet do 48h po zakończonym wysiłku

Autor: Daria Gołębiowska


205 wyświetleń

Powiązane posty

Zobacz wszystkie

Jesteś tutaj po raz pierwszy?

Zacznij od kursu dla początkujących