Hardy Wyższa Forma

al. Armii Krajowej 53,

50-541 Wrocław Tarnogaj

Teren Transbud

  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

Trening dla osób 30+ okiem Marty Piorun


Mawiają, że życie zaczyna się po 40-tce, ale to po 35. roku życia trochę biologicznych aspektów w naszym organizmie wchodzi na nową drogę. Niby nie są to wielkie różnice, a najczęściej nawet nie zdajemy sobie sprawy z zachodzących procesów i gdyby nie PESEL to nie mielibyśmy w świadomości swojego wieku. Jednak w pewnym momencie musimy sobie uzmysłowić, że niefrasobliwe czasy długich, ciężkich treningów i krótkiego snu są już za nami i pora sumienniej przykładać się do podejmowanych aktywności i, co nawet często ważniejsze, regeneracji.


Wiemy, że wraz z upływem lat zwalnia metabolizm.


Spada wydolność tlenowa, zmienia się skóra, ale też procentowy udział tkanki mięśniowej i tłuszczowej. Zauważamy pogorszenie wzroku, koordynacji, a rykoszetem dostaje się także poczuciu równowagi... Zabrzmiało jak wyrok i skazanie na monotonne aeroby? Nic bardziej mylnego!


Mamy wszak możliwość osiągnąć i utrzymać formę dzięki treningowi siłowemu i wplecionym w plan interwałom. O ile nie trapią Cię zamierzchłe i bolesne kontuzje lub inne jednostki chorobowe, to Twoja organiczna machina nadal pracuje super wydajnie i możesz cieszyć się pokaźnymi sumami przerzuconego żelaza oraz muskulaturą godną pozazdroszczenia.


Świetnie sprawdzą się ćwiczenia złożone: martwy ciąg, przysiady ze sztangą, wyciskanie sztangi leżąc i stojąc, podciąganie sztangi w opadzie tułowia, podciąganie na drążku i wszelkie formy pompek. Ważne, by powyższe ćwiczenia ułożyć w plan treningowy, który będzie uwzględniał różny czas regeneracji poszczególnych grup mięśniowych. Czasem mniej znaczy więcej, co w tym wypadku należałoby rozumieć jako ograniczenie łącznej liczby sesji treningowych na rzecz ich intensywności i wspomnianego już czasu regeneracji.


Często bagatelizujemy tak istotny aspekt jak odnowa biologiczna, a tu najważniejsze: sen.

Jasne, w tym wieku mamy pewne, czasem nowe okoliczności, jak np. rodzicielstwo czy stresujący (w tym zmianowy) tryb pracy, które znacząco uszczuplają czas i jakość snu. Musisz jednak pozostawać świadomi, że z biegiem lat potrzebujemy dłuższej nocy na regenerację, a i godziny, w których zasypiasz nie są bez znaczenia dla naszego organizmu. A żeby wiedzieć, co dzieje się z nami dogłębnie, profilaktyczne badania lekarskie powinny znaleźć miejsce w kalendarzu minimum raz w roku.


Pamiętaj: nigdy nie jest za późno na to, by rozpocząć trening, tylko musisz mieć świadomość, że im jesteśmy starsi, tym więcej uwagi należy poświęcić na zdrowie.



Marta Piorun






457 wyświetlenia