• pawelmieszkalski1

Jak wybrać klub sportowy?

Jest decyzja - “Zaczynam ćwiczyć!” No i super, najważniejsze za Tobą. Ale co dalej? Stoisz w progu mieszkania i zastanawiasz się, w którą stronę masz pójść. Osiedlowa siłka w piwnicy, fancy klub fitness czy może box garażowy? Zanim pobiegniesz do przypadkowego miejsca, poznaj 11 czynników, które będą ważne przy wyborze Twojego klubu czy siłowni.



1. CEL


Czemu chcę trenować? Co mnie skłoniło do tego, że ruszyłem/am tyłek z kanapy? Albo jeżeli zmieniam klub, to dlaczego tak się dzieje? Warto postawić przed sobą takie pytania. Czym innym będziesz się kierować przy wyborze klubu, kiedy chcesz schudnąć, a czym innym, gdy planujesz nauczyć się podwójnego salta.


Twój cel w pewnym stopniu będzie determinował to, w jakie miejsce powinieneś/aś udać się w pierwszej kolejności. Ustalenie go, pozwoli dobrać klub o takim profilu, który najlepiej umożliwi jego spełnienie.


2. LOKALIZACJA


Czy bliskość danego miejsca będzie decydującym czynnikiem przy wyborze nowego klubu sportowego? Może być, ale nie musi. Czasem to, co “rzut beretem” od domu nie spełni naszych oczekiwań. Może warto przejechać kilka kilometrów dalej i znaleźć się w idealnie skrojonym dla Ciebie miejscu, o zdecydowanie wyższym poziomie sportowym.


Warto wziąć pod uwagę również, gdzie pracujesz. Może, akurat jakieś fajne miejsce leży na Twojej codziennej trasie “do” i “z” pracy? Czynniki takie jak: korki, przystanki komunikacji miejskiej, drogi rowerowe również mogą być kluczowe. To wszystko wpływa na czas dojazdu.


3. OFERTA I GRAFIK


Ten punkt nieco łączy się w Twoim celem. Jeżeli już wiesz, co chcesz osiągnąć, to wybierz klub z taką ofertą, która Ci na to pozwoli. Warto się jednak przyjrzeć temu szerzej. Może się z czasem okaże, że zainteresujesz się innym tematem, czy postawisz sobie inny cel? Dobrze, jeżeli wtedy klub ma na tyle szeroką ofertę, że będziesz w stanie wybrać coś dla siebie.


Weź pod uwagę dostępność godzinową zajęć. Jeżeli decydujesz się na zajęcia grupowe, to sprawdź, czy stałe terminy będą Ci odpowiadać i czy jest ich na tyle dużo, że bez problemu dopasujesz je pod swoje zobowiązania. Nie bez znaczenia będzie także ilość miejsca i osób uczestnicząca w nich. To decyduje zarówno o jakości treningu, ale i Twoim komforcie. Jeśli grupowe zajęcia nie są dla Ciebie, to sprawdź czy dane miejsc e oferuje treningi personalne.


Każdy kiedyś zaczynał. Dobrze więc, gdy masz możliwość wyboru poziomu, na jakim będziesz trenować, zwłaszcza kiedy jesteś początkujący. Sprawdź czy miejsce, które wybrałeś oferuje taką “ścieżkę rozwoju”. Idealnie dopasowany do Ciebie poziom, pomoże Ci w starcie i ułatwi rozpoczęcie treningów.


Błaha rzecz - zapisy na zajęcia. Czy są łatwe, czy jest dostępna aplikacja, czy jednak za każdym razem masz ochotę rzucić telefonem lub lapkiem o ścianę? Jeżeli spotka Cię to codziennie, to w końcu rzucisz - szkoda sprzętu.


4. BEZPIECZEŃSTWO W KLUBIE


Bo zdrowie jest najważniejsze” - stara prawda ludowa i nieodłączny element każdych życzeń imieninowych. Zwróć uwagę, jak klub, do którego się wybierasz, podchodzi do kwestii związanych z COVID-19. Dobrze, jeżeli udostępnia środki do dezynfekcji, instruuje jak myć ręce czy wietrzy sale. Jak wyglądają same zajęcia - czy przestrzega limitów osób i czy nie ma w środku tłoku? A może umożliwia korzystanie z zajęć na świeżym powietrzu? Obecnie ma to znaczenie dla Twojego komfortu, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.


5. ATMOSFERA


Tego nie sprawdzimy na stronie www, czy nawet czytając recenzje. Najlepiej pójść i samemu przekonać się, czy obsługa klubu rzeczywiście jest tak uśmiechnięta jak w ulotce, czy tak naprawdę woli przeglądać Insta, zamiast pogadać z Tobą.


Jeżeli masz codziennie spędzać godzinę w czyimś towarzystwie, to warto żeby ta godzina była przyjemna. Oceń czy trener oprócz tego, że ma wiedzę i wie co robi, czy jest zwyczajnie w porządku i chętnie się Tobą zaopiekuje. Bo powinien.


Ale nie tylko pracownicy. Weź pod uwagę, z kim będziesz trenował/a. To ma być przyjemność, mimo tego, że się męczysz. Nastawienie, otwartość Klubowiczów ma duże znaczenie. Warto, żebyś czuł/a się wśród nich bezpiecznie i komfortowo.


6. KLUB


Twój klub, to nie tylko sala, na której ćwiczysz. Trzeba jeszcze gdzieś się przebrać i umyć. Mama zawsze mówiła:


Nie wychodź z mokrą głową!

Rację miała - ale czy w klubie są suszarki, żeby się doprowadzić do porządku, np. przed pracą? Albo szafki. Są takie? Trzeba mieć swoją kłódkę czy dostanę kluczyk do niej? No i bar. Nie, nie taki jak pomyślałeś/aś. Taki, gdzie można wodę kupić, banana, szejka, czy batona, jak zapomnisz wziąć kanapki z domu. Niby głupoty, ale jednak ułatwiają codziennie funkcjonowanie.


7. INFRASTRUKTURA


Ile Ci jeszcze serii zostało? Mogę dołączyć?

Coponiedziałkowe pytanie na siłce o ławeczkę. No - zdarza się. Zwróć zatem uwagę na stan, jakość i ilość sprzętu. Czy zajęcia grupowe są tak pomyślane, że nie ma problemu z jego dostępnością.


Po skończonym treningu dobrze też gdzieś chwilę odpocząć, zamiast od razu gonić do domu. Zwróć uwagę czy klub posiada takie miejsce, żebyś mógł w gronie znajomych poplotkować o głupotach i w spokoju “wyczillować się”.


Muszą być też złote klamki, prawda? No nie muszą, ale mogłyby być. Czystość, porządek, fajny wygląd. To też się liczy. Zwyczajnie przyjemniej trenuje się w zadbanym miejscu, gdzie wszystko jest poukładane i na swoim miejscu.


8. KARNETY


Jakie karnety są dostępne, czy oferują nielimitowaną ilość wejść, czy są to pojedyncze wejściówki? Przemyśl, co bardziej Ci odpowiada i skonfrontuj to z ofertą klubu. Jeżeli postawiłeś/aś sobie jakiś cel, to weź pod uwagę czy to, co otrzymujesz w karnecie jest dla Ciebie wystarczające i pozwoli Ci go osiągnąć.


9. UMOWA


Nie lubisz podpisywać umów, bo na pewno coś jest drobnym druczkiem a Tobie nie chce się tego czytać? Wiem, bo mi też. Daj sobie jednak czas, żeby porządnie się z nią zapoznać i przeczytać nie tylko słowo “Umowa” na górze pierwszej strony.


Nie przepadasz także za umowami okresowymi? Wolisz być niezależny/a i mieć miesięczny karnet? Popatrz na to z drugiej strony - jest czerwiec, a Ty chcesz zrobić formę na wakacyjny wyjazd? Naprawdę z przykrością to piszę, ale nie uda się. Na to trzeba czasu - trzy miesiące, pół roku, może nawet rok. Sprawa bardzo indywidualna. Dłuższa umowa (półroczna, roczna) daje Ci taką możliwość.


➡ Przeczytaj również: "Ile powinno się trenować?"


Oddajesz się w ręce trenera, który w kontrolowany i bezpieczny sposób pomoże Ci zgubić nadmiar tkanki tłuszczowej, czy zbudować masę mięśniową (oczywiście, jeżeli to osoba, która zna się na rzeczy). Pamiętaj, że budowanie formy, to proces, nie szybki, jednorazowy zryw.


Kolejnym plusem długoterminowej umowy jest jej nic innego jak cena, bo zazwyczaj im umowa dłuższa, tym tańsza. Zwróć uwagę także, co się stanie w przypadku urlopu? Czy taka umowa przewiduje zawieszenie? A co, jeżeli złapiesz kontuzję, np. poza treningiem. Jest ważne, w jaki sposób, klub podchodzi do takich spraw.


Umowa, którą oferuje Ci klub nie musi dotyczyć tylko zajęć sportowych. Czasami można się spotkać z dodatkowymi szkoleniami, np. dietetycznymi czy tak przyziemnym tematem jak darmowa kawa. Niby nic - ale kawkę wypić miło.


10. EKO


Czy Twój klub jest eko? Segreguje odpady, zbiera nakrętki? Wspomnianą wcześniej kawę, podaje w plastikowych czy papierowych kubkach. Jeżeli jesteś osobą, która zwraca uwagę na takie elementy, zainteresuj się jak to wygląda w Twoim miejscu ćwiczeń.


11. CENA


Jeżeli dany klub wzbudzi w Tobie zaufanie a jakość stoi na wysokim poziomie, to warto się nim zainteresować. Zastanów się czy cena, którą Ci oferują wynika z tego, że jest to wyjątkowe miejsce. Zawsze znajdziesz tańsze alternatywy. Ale czy nie stracisz przy tym na jakości?


Dużo do przemyślenia. Mam jednak nadzieję, że te 11 wskazówek naprowadzi Cię na dobrą decyzję. Pomoże wybrać miejsce idealne dla Ciebie, w którym będziesz czuł/a się dobrze i komfortowo a jednocześnie pozwoli osiągnąć Twoje cele treningowe.



Paweł "Siwy" Mieszkalski

pawelmieszkalski@hardywyzszaforma.pl

0 wyświetlenia