• Paweł Raczak

Myślisz, że masz za mało siły na gimnastykę? Sprawdź te niepozorne ćwiczenia


Nie mam dość siły, więc nie trenuję gimnastyki. Nie potrafię podciągnąć się na drążku, więc to jeszcze nie czas, żebym trenował gimnastykę. Gimnastyka nie jest dla mnie, bo jestem słaby. Ile razy słyszeliśmy takie słowa? Albo ile razy sami je wypowiadaliśmy? Palców u rąk by mi nie starczyło, żeby policzyć takie głosy.


Czy jest w nich chociaż cień prawdy? Nie ma. Po prostu.


Wiele osób niestety ma błędne wyobrażenie o gimnastyce. Oglądając Igrzyska Olimpijskie, Crossfit Gamesy czy inne zawody, gdzie występują zaawansowani zawodnicy, rzeczywiście można pomyśleć: "No sorry, ale jak ja mam wywijać w ten sposób na drążku, albo kręcić jakieś dziwne pozycje na kółkach gimnastycznych?". Fakt, nie będziesz robić na początku kołowrotów, wspierania ciągiem i innych dziwnych rzeczy, których nazwy na początku nawet nic Ci nie mówią.




Na szczęście pojawia się zbawienne słowo, które już zapewne słyszałeś odmieniane przez wszystkie przypadki w Twoim miejscu treningowym. Skalowanie – bo o nim mowa, to nic innego jak dostosowywanie poziomu trudności ćwiczeń do każdej osoby. Albo mówiąc jeszcze prościej – ułatwianie.







Cierpliwości!


Zacząłeś trenować pół roku temu i wkurza Cię, że się jeszcze nie potrafisz podciągnąć siłowo na drążku? Po pierwsze – daj sobie czas. Zawodnicy, których podglądasz na Instagramie czy FB trenują od kilku lub kilkunastu lat zawodowo. Czy osiągniesz kiedyś ich poziom? Bardzo możliwe, że nie. Ale zapewniam Cię, że będąc cierpliwym, w końcu zrobisz pompkę czy wymarzone podciągnięcie na drążku.


Przechodząc do meritum tego tekstu - jak ćwiczyć gimnastykę nie posiadając siły? Stosować szereg ułatwień, które tak naprawdę już znasz.


Wykorzystaj skrzynię, żeby pomóc sobie w podciąganiu na drążku. Ale zrób to tak, żeby mimo wszystko każdy ruch był wymagający. Nie możesz zrobić pompki na ziemi? Oprzyj dłonie na skrzyni. Łatwiej? Weszła pompka? Super! Za tydzień czy dwa użyjesz niższej ławki, a w końcu ni stąd, ni zowąd zrobisz pompkę na ziemi.

Potrafisz utrzymać się z brodą nad drążkiem? Super, rób to. A jak jeszcze uda się powoli opuścić w dół to już w ogóle mega. Ruch ekscentryczny, czyli np. opuszczanie na drążku, czy schodzenie w dół z pozycji planku do pompki świetnie zbuduje Twoją siłę. Czujesz, że pozycja planku, czyli deski jest dla Ciebie wymagająca? Trenuj ją. Utrzymanie ciała w wymagającej pozycji, czyli tzw. izometria również jest doskonałym sposobem na budowę siły.


Istnieje naprawdę ogromna liczba ćwiczeń gimnastycznych, które możesz wykonać, będąc nawet zupełnym nowicjuszem w boxie. Nie jesteś pewien czy wykonujesz je prawidłowo? Zapytaj swojego trenera, na pewno chętnie Ci wszystko wytłumaczy i pokaże.


Pamiętaj, każdy kiedyś zaczynał i nikt nie urodził się z siłą Hulka czy innego Supermana. Cierpliwość, zaangażowanie i systematyczność przyniosą rezultaty. No i najważniejsze... ćwicz gimnastykę!




Paweł "siwy" Mieszkalski


Masz pytania? Pisz śmiało!


pawelmieszkalski@hardycrossfit.pl



0 wyświetlenia