• kontakt6153

Sylwetka w kształcie

Historycznie przechodziliśmy przez różne etapy tego, co uważamy za wzór kobiecej sylwetki. Mam na myśli tutaj chociażby okres rubensowskich kształtów czy lata 20’ kiedy każda kobieta marzyła o szczupłej i smukłej sylwetce chłopczycy. W dzisiejszych czasach ten obraz jest zupełnie inny, a wokół tematu kształtowania kobiecej sylwetki pojawiło się wiele mitów, które odbierają wielu z nas pewność siebie. My stawiamy na mądry trening oraz racjonalne żywienie, a przede wszystkim zdrowie. Jeśli zadbasz o te wszystkie elementy to jestem pewna, że Twoje ciało Ci się odwdzięczy.


1. Trening siłowy = kształtowanie sylwetki


Główne założenie treningu siłowego to doprowadzenie do progresywnego przeciążenia naszych mięśni. Co przez to rozumiemy?

Odpowiadając w prosty sposób - jeśli chcemy zbudować mięśnie musimy im dawać coraz to nowszy bodziec treningowy przez zwiększanie obciążenia, który spowoduje ich kształtowanie i rozrost. Marząc o tym, żeby zbudować ładny pośladek nie możesz trenować na minimalnym obciążeniu, ponieważ niewystarczająco angażujesz do pracy dane mięśnie. Prawdopodobnie poprawisz sprężystość swojej skóry w tej partii, ale nie osiągniesz celu jakim jest ładnie zbudowany, zarysowany poślad.


Wiele trenujących kobiet nie docenia swoich sił i bierze zdecydowanie za mały ciężar. Nie raz spotkałam się z sytuacją, gdzie kobieta macha małym hantelkiem z przekonaniem, że więcej nie udźwignie, nie szczególnie się przy tym męcząc.

Chcesz zbudować ładną sylwetkę ?

Spróbuj zwiększyć swoje zaangażowanie treningowe, a sama zobaczysz, ile satysfakcji da Ci fakt, że stajesz się coraz silniejsza. Budowanie siły będzie dla Ciebie dodatkową motywacją treningową, a efekty przyjdą same - sylwetka zacznie się wyostrzać, a Ty poczujesz się lepiej w swoim ciele.


Najwyższy czas pozbyć się mitu, że trening siłowy sprawi, że będziesz wyglądać jak facet. Nie bój się ciężaru, nie zbudujesz nie wiadomo jak wielkich mięśni, fizycznie jest to niemożliwe ze względu na kobiecą gospodarkę hormonalną, a co najważniejsze Strong is sexy :)

2. Zaprogramuj swój trening


Myśląc o naszych celach treningowych pod kątem kształtowania sylwetki należy patrzeć całościowo. Co przez to rozumiemy?

Jeśli za cel stawiamy wyrzeźbienie smukłych nóg i zaczynamy skupiać się na trenowaniu tylko jednej partii, przy tym obawiając się trenowania góry naszego ciała oraz nadmiernej muskulatury np. rąk - to doprowadzimy do dysproporcji. Jednym z głównych założeń dobrego programu treningowego jest budowanie przede wszystkim poprawnych proporcji sylwetkowych, dlatego istotne jest łączenie ćwiczeń na różne partie ciała w treningu siłowym.


Kolejnym ważnym elementem jest różnicowanie treningów.

Jeśli Twoim celem jest zrzucenie kilogramów to nie ograniczaj się jedynie do treningów cardio. Należy pamiętać, że to trening siłowy poprawia nasze napięcie mięśniowe i sprężystość ciała, dlatego tak ważna jest różnorodność jednostek treningowych. Dodatkowo to mięśnie są siłą napędową twojego metabolizmu, ponieważ należą do tkanek aktywnych, które do odnowy potrzebują energii w postaci kalorii, a głównym źródłem, z której te kalorie pozyskują to tkanka tłuszczowa.


3. Bądź bezwstydna


Nie bądź dla siebie krytyczna, nawet jeżeli efekty przychodzą powoli.

Naturalnym jest, że przybieranie masy mięśniowej jest bardzo indywidualną kwestią uzależnioną od wielu czynników. Unikaj jakichkolwiek restrykcji względem siebie i daj sobie czas. Sama nie raz porównywałam się do profesjonalnych zawodniczek, które prezentowały swoje sylwetki na okładkach magazynów, oczekując, że moje treningi cztery razy w tygodniu po pewnym czasie przyniosą podobne efekty. Zapomniałam o tym, że te kobiety są zawodniczkami, których całe życie kręci się wokół treningu. Próbowałam narzucać sobie coraz to większe restrykcje żeby osiągać upragniony efekt.

Jak patrzę na to z perspektywy czasu ?


Nie warto. Nie warto podążać za jakimikolwiek trendami. Prowadzi to do znacznego pogorszenia samopoczucia, a także poziomu hormonów, które mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Trenuj dla siebie, żeby czuć się lepiej, być zdrowszą i silniejszą.

Nie musisz być idealna oraz nie doprowadzaj do nadmiernego zmęczenia.


Należy pamiętać, że dobra regeneracja to podstawa w procesie budowania sylwetki, dlatego namawiam żebyś spróbowała zadbać o swój sen (7-8h), a także jeśli istnieje taka szansa to unikać stresu.

Z badań wynika, że kobiety stresują się dużo bardziej od mężczyzn, co skutkuje wzmożoną produkcją kortyzolu, powodującego wyrzut cukru do krwi. Zadbaj o zbilansowaną dietę bogatą we wszystkie składniki odżywcze i co warto zaznaczyć - jeśli pragniemy schudnąć to musimy jeść, o czym mam wrażenie wiele kobiet zapomina. Dołóż do tego dobrze skomponowany plan treningowy i zobaczysz jak Twoje ciało Ci się odwdzięczy.


W dzisiejszych czasach internetu, gdzie każdy daje Ci rady jak być „fit” ciężko czasami zachować zdrowy rozsądek. My chcemy propagować, że trening jak i sam proces kształtowania sylwetki powinien być przede wszystkim przyjemnością.


Nie musisz się nigdzie spieszyć, nie musisz mieć efektów „na już”. Daj sobie czas na świadomy proces zmian, działaj małymi kroczkami i przede wszystkim uwolnij się od oczekiwań i presji.


Autor: Patrycja Szindler